علی بن فضل الله شوشتری

۵ مطلب در فروردين ۱۳۹۷ ثبت شده است

«عَن رَسُولِ اللهِ (ص) اَکثِرُوا الصَّلاةَ عَلَیّ؛ فَاِنَّ صَلاتَکُم عَلَیّ مَغفِرَةٌ لِذُنُوبِکُم».[1]


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: فراوان بر من صلوات بفرستید؛ زیرا صلوات فرستادن شما بر من مایه­ ی آمرزش گناهان شماست.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص378،ح 3028، به نقل از کنز العمال،ج1،ص489،ح 2143.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۲۲:۵۰

«عَن رَسُولِ الله صلی الله علیه و آله و سلم: ما مِن اَحَدٍ مِن اُمَّتی یذکُرُونی ثُمَّ صَلّی عَلَی اِلّا غَفَرَ اللهُ لَهُ ذُنُوبَهُ وَ اِن کانَ اَکثَرَ مِن رَملِ عالِجٍ».[1]


از رسول گرامی اسلام روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: هر فردی از امت من که نام مرا ببرد و آن گاه بر من درود بفرستد، بی­ گمان، خداوند، گناهانش را می ­آمرزد، اگر چه بیشتر از ریگ­های ریگزار عالج باشد.

(عالج: صحرائی است در حجاز که ریگزار است.)


دو نکته در روایت وجود دارد.

الف) ریگ­های صحرای عالج که یک صحرائی بزرگ است و معروف خدا می ­داند که چقدر است. تمثیل به ریگزار عالج کنایه از این است که هر چقدر گناهان انسان زیاد باشد خدا می ­آمرزد.

ب) حدیث به‌ نوعی انسان را ارشاد می‌کند که در هنگام گفتگو، یا سخنرانی، یا اذان و اقامه، یا هنگام خواندن خطبه و یا به هر نوعی از انواع دیگر نام پیامبر خدا را می ­برید هم خود آن فردی که نام مبارک رسول خدا می­برد و هم شنونده صلوات بر محمد و آل محمد بفرستد.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص378،ح 3029، به نقل ازجامع الاخبار،ص155،ح 355.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۵۱

«قالَ رَسُولُ الله(ص) : مَنِ صَلّی عَلَی کُلَّ یومٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ، وَ کُلَّ لَیلَةٍ ثَلاثَ مَرّاتٍ، حُبّاًبی وَ شَوقًا اِلَی، کانَ حَقّاً عَلَی اللهِ اَن یغفِرَ لَهُ ذُنُو بَهُ تِلکَ ا للَیلَةَ وَ ذلِکَ الیومَ».[1]


پیامبر خدا (ص) فرمود: هر کس از روی محبت و شوق به من، هر روز سه مرتبه و هر شب سه مرتبه بر من صلوات فرستد، بر خداست که گناهان آن شب و آن روز او را بیامرزد.


روایت چند نکته­ ی قابل‌توجه دارد.

الف) صلوات از روی محبت به رسول خدا باشد.

ب) صلوات از روی اشتیاق و علاقه شدید به رسول خدا باشد.

گاهی انسان عملی را انجام می­دهد و یا ذکری را می‌گوید ولی به خاطر آنکه به اثر آن عمل یا ذکر برسد می‌ گوید و انجام می­ دهد. نه به خاطر آنکه به رسول خدا محبت دارد و یا علاقه به او دارد.

ج) کانه صلوات فرستنده حقی بر خدا پیدا می‌کند و خدا گناهان شبانه‌روز صلوات فرستنده را می ­آمرزد.

د) عدد و تعداد صلوات با شرط حّباً و شوقاً قابل‌ملاحظه است.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص378،ح 3027، به نقل از بحارالانوار،ج94،ص70،ح 63.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ فروردين ۹۷ ، ۲۱:۳۹

«عَنِ الصَّباحِ بنِ سِیابَةَ، عَن ابی‌عبدالله علیه السلام قالَ: اَلا اُعَلِّمُک شَیئاً یقِی اللهُ بهَ وَجهَکَ مِن حَرِّ جَهَنَّمَ؟

قالَ: قُلتُ: بَلی. قالَ: قُل بَعدَ الفَجرِ: اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ. مِأةَ مَرَّةٍ، یقی اللهُ بِهِ وَجهَکَ مِن حَرّ جَهَنَّمَ».[1]


صباح بن سیابه از امام صادق علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت از من پرسیدند نمی­ خواهی چیزی یاد بدهم که خداوند به‌وسیله آن صورتت را از حرارت جهنم حفظ کند؟

عرض کردم: چرا ؟

حضرت صادق علیه السلام فرمودند: بعد از طلوع فجر صدبار بگو اللهم صل علی محمد و آل محمد. تا خداوند متعال صورتت را از حرارت جهنم حفظ نماید.


«فی فِقهِ الرِّضا علیه السلام: مَن صَلّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ مِأةَ مَرَّةٍ بَینَ رَکعَتَی الفَجرِ وَ رَکَعتَی الغَداةِ وَقتی اللهُ وَجهَهُ حَرَّ النّارِ».[2]

در فقه الرضا علیه السلام روایت‌شده است که: کسی که بر محمد و آل محمد بین نماز شب و نماز صبح صد مرتبه صلوات بفرستد خداوند صورتش را از حرارت جهنم نگه می­دارد و حفظ می‌کند.



[1]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،ص334.

[2].حکیم هندی، الصلوات مفتاححل المشکلات،ص85، به نقل از فقه الرضا،ص139،ص139، باب1، ال صلاة الیل.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۴۰

«عَن عاصِم بنِ ضَمرَةَ، عَن اَمیرالمُؤمِنینَ علیه السلام قال: اَلصَّلاة عَلَی النَّبِی صلی الله علیه و آله و سلم اَمحَقُ لِلخَطایا مِنَ الماءِ لِلنّار»[1]


عاصم بن ضمره از امیر مؤمنان علیه السلام روایت کرده است که آن حضرت فرمود: صلوات بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم گناهان را از بین می­ برد، بهتر از نابود کردن آب آتش را.



[1]. شیخ صدوق، ثواب الاعمال و عقاب الاعمال،ص330.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۰ فروردين ۹۷ ، ۲۰:۳۶