علی بن فضل الله شوشتری

۸ مطلب در خرداد ۱۳۹۷ ثبت شده است

«قالَ رَسولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اَنَا عِندَ المیزانِ یومَ القِیامَةِ، فَمَن ثَقُلَت سَیئاتُهُ عَلی حَسَناتِهِ جِئتُ بِالصَّلاةِ عَلَی حَتَّی اُثقِلَ بِها حَسَناتِهِ».[1]


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: در روز قیامت، من کنار ترازو هستم. هر کس بدی­ هایش بر خوبی­ هایش سنگینی کند، صلواتی را که بر من فرستاده است، می­ آورم و با آن [کفه­ ی] خوبی­ هایش را سنگین می­ گردانم.


«الاِمام الباقِرِ و الاِمامُ الصّادِقِ علیهما السلام: ما فِی المیزانِ شَیئی اَثقَلُ مِنَ الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ اعمالُهُ فِی المیزانِ فَتَمیلُ بِهِ، فَیخرجُ صلی الله علیه و آله و سلم الصَّلاةَ عَلَیهِ فَیضَعُها فی میزانِهِ فَیرجَّحُ بِهِ».[2]


امام باقر یا امام صادق علیهما السلام فرمودند: هیچ عملی سنگین­تر از صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد وجود ندارد. آدمی، اعمالش در ترازو نهاده می‌شود و سبک است. پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم درودها و صلوات‌های او را بیرون می­ آورد و در ترازویش می­گذارد و به سبب آن سنگین می‌شود.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص392،ح 3057، به نقل از بحارالانوار،ج7،ص304،ح 72.

[2]. نهج الذکر،ج4،ص392،ح 3058، به نقل از الکافی،ج2،ص494،ح 15.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۲۲:۲۵

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به اصحاب خود چنین فرمودند: من شب گذشته عمویم حضرت حمزه و پسرعمویم حضرت جعفر طیار را در خواب دیدم. که در پیش رویشان یک طبق پر از میوه کُنار (میوه درخت سدر) است و از آن میل می کردند، ساعتی بدین منوال گذشت. بعد متوجه شدم که همان میوه کُنار تغییر ماهیت داد و مبدل به انگور شد، از آن‌هم مدتی تناول کردند. بعد دیدم انگور هم‌ تغییر ماهیت داد و مبدل به رطب شد، نزدیک آن دو بزرگوار شدم و گفتم پدرم فدای شما باد [شما که از دار دنیا رخت بربستید و الان در عالم برزخ هستید و متنعم به نعمات الهی هستید، و اشراف بر همه‌چیز دارید] کدام عمل را افضل و برتر یافتید. (که اگر انسان در عالم دنیا انجام دهد، در عالم برزخ خیلی به دردش می­خورد) در جواب گفتند: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهتر می­داند. لکن چون پرسیدید جواب می ­دهیم:

(سه کار است که اگر انسان در عالم دنیا انجام ­دهد، در عالم برزخ خیلی به دردش می‌خورد.)


الف) صلوات بر محمد و آل محمد

(این صلوات در عالم برزخ خیلی به درد انسان می‌خورد چون صلوات نامه اعمال انسان را سنگین می‌کند. و گناهان را منهدم می­نماید.)


ب) محبت و ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام

(چون شرط قبولی اعمال به پذیرفتن و داشتن ولایت علی بن ابیطالب و اولاد معصومش علیهم السلام است. ایمان به ولایت علی بن ابیطالب و اولاد معصومش علیهم السلام کامل می‌شود.)


ج) سیراب کردن تشنگان

(البته مخفی نماند که سیراب کردن اطلاق دارد. شامل همه­ ی تشنگان می‌شود. حال می­خواهد تشنه آب باشد، یا تشنه علم باشد، یا تشنه محبت باشد، و یا تشبیه معرفت باشد، و یا... کلّاً هر کس هر تشنه­ ای را سیراب کند در عالم برزخ خیلی برایش مفید و مؤثر خواهد بود.)[1]




1.حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص75، به نقل از مستدرک الوسائل نوری،ج7،ص250،ح 4، بحارالانوار،ج 94،ص70،ح 65.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۵۱

صاحب کتاب آثار صلوات جناب آقای عباس عزیزی نقل کرده است که زنی دختری داشت، آن دختر وفات نمود، مادرش او را در خواب دید که به عذاب دردناکی و عقاب بزرگی گرفتار است. با اندوه بسیار از خواب بیدار شد و بر حال دخترش گریه و زاری می­کرد. تا آن‌که بار دیگر، آن دختر را در خواب دید. ولی این بار دید دخترش خوشحال و شادمان است و در بهشت متنعم به نعمات الهی است.به او گفت: ‌ای دختر! آن بار که شما را در خواب دیدم معذب بودی و این بار متنعم به نعمات الهی هستی. دلیل چیست؟

جواب داد: ‌ای مادر! بار اول که مرا در خواب دیدی که معذب بودم به خاطر گناهانم بود که در عذاب الهی گرفتار بودم. ولی بار دوم که مرا در خواب می­بینی که متنعم به نعمات الهی هستم، به خاطر آن است که عزیزی از کنار این قبرستان می گذشت چند مرتبه صلوات فرستاد و ثواب آن را به اهل این قبرستان هدیه کرد. خداوند متعال هم به برکت صلوات‌های آن فرد عذاب را از اهل این قبرستان برداشت.[1]



[1]. آثار صلوات، ص130.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۲۰:۴۷

«عَن رَسُول اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اَنَّهُ قال: مَن صَلّی عَلَی مَرَّةً صلی الله عَلَیهِ عَشراً، وَ مَن صَلِّی عَلَی عَشراً صلی الله عَلَیه مِأةَ مَرَّةٍ، وَ مَن صَلّی عَلَی مَأةَ مَرَّةٍ صلی الله عَلَیهِ اَلفَ مَرَّةٍ، وَ مَن صَلّی عَلَی اَلفَ مَرَّةٍ لا یعَذِّ بُهُ الله فِی النّارِ اَبَداً».[1]


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: کسی که بر من یک‌ مرتبه صلوات بفرستد، خدای سبحان ده تا صلوات بر او فرستد، و کسی که بر من ده بار صلوات بفرستد خدای منان صدبار بر او صلوات می فرستد، و کسی که بر من صد مرتبه صلوات بفرستد، خدای متعال هزار بار بر او صلوات می فرستد، کسی که هزار مرتبه بر من صلوات بفرستد، هرگز خداوند او را در آتش جهنم عذاب نمی ­کند.



1.حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص33، به نقل از مستدرک الوسائل نوری،ج5،ص351، باب 34،ح 1.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۱۹:۳۴

«عَنِ الرِّضا علیه السلام اَنَّهُ قالَ: مَن لَم یقدِر عَلی ما یکَفّرُ بِهِ ذُنُوبَهُ فَلیکثِر مِنَ الصَّلاةِ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَاِنَّها تَهدِم الذُّنُوبَ هَدماً».[1]


از امام رضا علیه السلام روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: کسی که قادر بر کفاره گناهانش نیست. فراوان بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد. زیرا صلوات گناهان را منهدم می‌کند.


غالباً تعبیر به انهدام درجایی به کار می­ رود که هم زود و هم کلاً نابود می‌شود. مثل بمب که به‌ یک‌باره و خیلی سریع همه‌ چیز را از بین می ­برد. در اینجاها واژه انهدام به کار می رود. و لذا گفته می‌شود که بمب فلان ساختمان یا فلان چیز را منهدم کرد. یعنی هم سریع و هم همه‌چیز را از بین برد.

امام رضا علیه السلام هم در این روایت از واژه انهدام استفاده فرموده اند. یعنی صلوات چیزی است که هم سریع و هم همه­ ی گناهان را از بین می برد.




[1].حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص38، به نقل از مستدرک الوسائل نوری،ج7،ص194، باب 34.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۵۴

«قالَ رَسُولُ اللهِصلی الله علیه و آله و سلم : مَن صَلّی عَلَی مَرَّةً لَم یبقَ مِن ذُنُوبِهِ ذَرَّةٌ».[1]


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس یک‌مرتبه بر من صلوات بفرستد. (آن‌چنان گناهان او آمرزیده می‌شود) که حتی یک‌ ذره از گناهانش باقی نمی ­ماند.



[1].حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص30، به نقل ازجامع الاخبار،ص59.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۴۹

«قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم مَن صَلّی عَلَی صَلاةً واحِدةً صلی‌ الله عَلَیهِ بِها عَشرَ صَلَواتٍ وَ حُطَّت عَنهُ عَشرُ خَطیئاتٍ وَ رُفِعَت لَهُ عَشرُ دَرَجاتٍ».


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس یک‌مرتبه بر من صلوات بفرستد، خدا بر او به‌واسطه آن‌ یک صلواتش ده مرتبه صلوات می فرستد، و ده تا خطا از او می زداید و ده درجه برای او بالا می برد.


(لازم به ذکر است که تفاوت فایده­ ی قبلی با این فایده در این است که فایده قبلی اولاً اختصاص به‌ روز جمعه دارد. و ثانیاً تعداد صلوات باید صد مرتبه باشد. ولی این فایده­ اختصاص به‌روز جمعه ندارد. و تعداد هم شرط نیست. بلکه هر یک صلوات این خصوصیت را دارد که خداوند به برکت آن ده تا خطا را از او می­زداید، حال اگر کسی بیشتر فرستاد در ازاء هر یک صلوات ده خطا از او زایل می‌شود والله العالم المتعال.)

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۴۵

«عَن رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اَنَّهُ قالَ: مَن صَلّی عَلَی یومَ الجُمُعَةِ مِأةَ مَرَّةٍ غُفِرَت لَهُ خَطیئَةُ ثَمانینَ سَنَةً».[1]


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: هر کس در روز جمعه صد مرتبه بر من صلوات بفرستد، خطاهای هشتاد سال او آمرزیده می‌شود.


لازم به ذکر است که تفاوت خطا و گناه در فایده­ ششم توضیح داده‌شده است.




1.حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص31، به نقل از مستدرک الوسائل نوری،ج6،ص72، باب 35،ح 8.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۲۵ خرداد ۹۷ ، ۱۴:۳۳