علی بن فضل الله شوشتری

نافع‌ ترین اعمال در برزخ

جمعه, ۲۵ خرداد ۱۳۹۷، ۰۸:۵۱ ب.ظ

پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم خطاب به اصحاب خود چنین فرمودند: من شب گذشته عمویم حضرت حمزه و پسرعمویم حضرت جعفر طیار را در خواب دیدم. که در پیش رویشان یک طبق پر از میوه کُنار (میوه درخت سدر) است و از آن میل می کردند، ساعتی بدین منوال گذشت. بعد متوجه شدم که همان میوه کُنار تغییر ماهیت داد و مبدل به انگور شد، از آن‌هم مدتی تناول کردند. بعد دیدم انگور هم‌ تغییر ماهیت داد و مبدل به رطب شد، نزدیک آن دو بزرگوار شدم و گفتم پدرم فدای شما باد [شما که از دار دنیا رخت بربستید و الان در عالم برزخ هستید و متنعم به نعمات الهی هستید، و اشراف بر همه‌چیز دارید] کدام عمل را افضل و برتر یافتید. (که اگر انسان در عالم دنیا انجام دهد، در عالم برزخ خیلی به دردش می­خورد) در جواب گفتند: پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم بهتر می­داند. لکن چون پرسیدید جواب می ­دهیم:

(سه کار است که اگر انسان در عالم دنیا انجام ­دهد، در عالم برزخ خیلی به دردش می‌خورد.)


الف) صلوات بر محمد و آل محمد

(این صلوات در عالم برزخ خیلی به درد انسان می‌خورد چون صلوات نامه اعمال انسان را سنگین می‌کند. و گناهان را منهدم می­نماید.)


ب) محبت و ولایت علی بن ابیطالب علیه السلام

(چون شرط قبولی اعمال به پذیرفتن و داشتن ولایت علی بن ابیطالب و اولاد معصومش علیهم السلام است. ایمان به ولایت علی بن ابیطالب و اولاد معصومش علیهم السلام کامل می‌شود.)


ج) سیراب کردن تشنگان

(البته مخفی نماند که سیراب کردن اطلاق دارد. شامل همه­ ی تشنگان می‌شود. حال می­خواهد تشنه آب باشد، یا تشنه علم باشد، یا تشنه محبت باشد، و یا تشبیه معرفت باشد، و یا... کلّاً هر کس هر تشنه­ ای را سیراب کند در عالم برزخ خیلی برایش مفید و مؤثر خواهد بود.)[1]




1.حکیم هندی، الصلوات مفتاح حل المشکلات،ص75، به نقل از مستدرک الوسائل نوری،ج7،ص250،ح 4، بحارالانوار،ج 94،ص70،ح 65.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی