علی بن فضل الله شوشتری

  «الامام الحسن علیه السلام: قالُوا: یا رَسُولَ اللهِ، أرَأیتَ قَولَ اللهِ عزوجل:

 «إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَ سَلِّمُوا تَسْلیما».[1]

قالَ اِنَّ هذا لَمِنَ المَکتُوم، وَلَولا اَنَّکُم سَألتُمُونی عَنهُ ما اَخبَرتُکُم. اِنَّ اللهَ عزوجل وَکَّلَ بی مَلَکینِ، لا اُذکَر عِندَ عَبدٍ مُسلِمٍ فَیُصَلّی عَلَیّ اِلّا قالَ ذاناکَ المَلَکانِ: غَفَرَ اللهُ لَکَ، وَ قالَ اللهُ وَ ملائِکتُهُ جَواباً لِذَینِک المَلَکَینِ: آمینَ.[2]


امام حسن فرمودند: به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم عرض شد :‌ای پیامبر خدا! معنای این سخن خدای عزوجل چیست «إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَى النَّبِیِّ»؟ فرمود :نداین از سخنان مکتوم و نهفتنی است، و اگر نبود که درباره آن از من سؤال کردید، هیچ گاه به شما خبر نمی دادم.

خدای عزوجل دو فرشته برای من گماشته است که هرگاه نزد بنده مسلمانی نام من برده شود و او بر من، صلوات بفرستد، آن دو فرشته می گویند: خدایت بیامرزد! و خدا و فرشتگانش در جواب آن دو فرشته می گویند آمین.


آنچه از روایت استفاده میشود این است که طبق فرموده رسول خدا این سخن از سخنان مکتوم و نهفتنی است. اما این سؤال مطرح میشود که با توجه به فرموده رسول خدا در جواب سؤالکنندگان، آیا صلوات بر محمد و آل محمد از سخنان مکتوم است .یا طلب آمرزش آن دو فرشته گماشته برای رسول خدا. و یا آمین خدای تبارکوتعالی و فرشتگان .قهراً وقتی خداوند متعال در برابر دعای فرشته یابندهای آمین بگوید یقیناً و بدون تردید آن دعا مستجاب است. پس بنابراین آمرزش صلوات فرستنده از یقینیات و مسلمات است.

بههرحال هرکدام از اینها از سخنان مکتوم باشد. نشاندهنده عظمت صلوات است که خداوند متعال به برکت این صلوات اولاً دو فرشته برای رسول خدا گماشته است که همواره درصدد این هستند که هر کس در این عالم هستی بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد آنان برایش دعا کنند و طلب آمرزش نمایند. ثانیاً خداوند متعال و ملائک در برابر دعا و طلب آمرزش آن دو فرشته آمینگویند و دعای او را مستجاب نمایند. و الله العالم.



[1] سوره احزاب، آیه 56.

[2] نهج الذکر، ج4، ص 380، ح3030، به نقل از تفسیر ابن کثیر، ج6، ص465؛ تفسیر قرطبی، ج14، ص233؛ بحار الانوار، ج94، ص87، ح6، نقلا عن الدر المنثور عن الامام الحسین علیه السلام.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی