علی بن فضل الله شوشتری

۱۵ مطلب در آبان ۱۳۹۷ ثبت شده است

صاحب کتاب آثار صلوات می‌گوید: در کتاب شفاء الاسقام روایت‌شده است که: محمد بن سعید گفت: با خود عهد بستم پیش از خواب به شماره معین صلوات بر محمد و آل محمد بفرستم، شبی که با خانواده ­ام در اتاقی خوابیده بودم. در عالم خواب و رؤیا دیدم که آن حضرت (رسول خدا) وارد شد. و تمام در و دیوار اتاق به نور جمالش روشن گردید، و فرمود: آن دهانی که بر من صلوات می­ فرستاد کجاست تا آن را ببوسم.

من شرم کردم دهانم را جلو ببرم، صورتم را جلو بردم، حضرت آن را بوسید. این کار رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم چنان در من سرور و شادمانی ایجاد کرد، که از شادی بیدار شدم و خانواده ­ام را بیدار کردم.

بوی خوش و معطر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم در اتاق پیچیده بود. گویا اتاق پر از مشک بود.

و از آنجا که رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم صورت مرا بوسیده بود، آن بوی خوش تا هشت روز از رخسارم می ­وزید، این بو به‌قدری معطر بود که دیگران‌ هم آن را می­ بوئیدند.[1]



[1]. عزیزی، آثارصلوات،ص43 و 44.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۶:۰۹

«عَن رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم مِنَ الجَفا اَن اُذکَرَ عِندَ الرَّجُل فَلا یصَلّی عَلَی».[1]


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌شده است که آن حضرت فرمود:

با من قطع رابطه کرده است، کسی که نزد او نام من برده شود، و او بر من صلوات نفرستد.



در روایت دیگری چنین آمده است:

«عَنِ النَّبِی صلی الله علیه و آله و سلم الّا أدُلُّکُم عَلی أکسَلِ الناسِ، وَأسرَقِ الناسِ، وَ أبخَلِ النّاسِ وَ أجفَی النّاسِ، وَأعَجزِ النّاس؟

قالوُا: بلی یا رَسُولَ اللهِ

قالَ: فَامّا أبَخلُ النّاسِ فَرَجَل یمُرُّ بِمُسلِمٍ ولا یسَلِّمُ عَلَیهِ، وَ امّا اکسَلُ النّاس فَعَبدٌ صَحیحٌ فَاَرِغٌ لاَ یذکُر اللهَ بَشَفَةِ وَلا بِلِسانٍ، وَ امّا أسرَقُ النّاس فَالّذی یسرُقُ مِن صَلاتِهِ فَصَلاتُهُ تَلُفُّ کَما یلُفُّ الثَّوبَ الخَلَقَ فَیضَربُ بِها وَجهُهُ، وَ أمّا اجفَی النّاسِ فَرَجُلٌ ذُکِرتُ بَینَ یدَیهِ فَلَم یصَلّ عَلَی».[2]


از رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم روایت‌ شده است که آن حضرت فرمود: آیا نمی­ خواهید که شما را به کسل‌ترین مردم، دزدترین مردم، و بخیل‌ ترین مردم، و جفا‌ کننده‌ ترین مردم و ناتوان‌ ترین مردم راهنمایی کنم.

گفتند: بلی‌ ای رسول خدا

رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: اما بخیل‌ترین مردم کسی است که عبورش به مسلمانی بیفتد و بر او سلام نکند، و اما کسل‌ترین مردم کسی است که صحیح و سالم است و خداوند را [به خاطر صحت و سلامت] به‌وسیله‌ لب و زبان یاد نمی ­کند. و اما دزدترین مردم کسی است که از نمازش بدزدد زیرا نماز انسان را می­ پوشاند هم چنان‌ که لباس انسان را می­ پوشاند [کنایه از اینکه همان‌گونه که لباس انسان را مستور می­ نماید و نمی­ گذارد عیوبش دیده شود، نماز هم انسان را مستور می­ نماید و نمی­ گذارد که عیوب باطنی او دیده شود]، و چنین نمازی [که از او دزدی شده] به‌صورت نمازگزار زده می‌شود. و اما جفاکننده ­ترین و قطع رابطه کننده‌ ترین مردم کسی است که در حضور او نام من برده شود و او بر من، صلوات نفرستد.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص354،ح 2990.

[2]. بحارالانوار،ج84،ص257،ح 55.

۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۶:۰۴

صاحب کتاب آثار صلوات می‌گوید: در اخبار واردشده است که وقتی بنده­ ای بر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم صلوات بفرستد، حق‌ تعالی از آن صلوات، از نور، عمودی می ­آفریند که یک‌طرف آن بر زمین است و طرف دیگر آن در آسمان، و آن عمود، هفتاد هزار شعبه دارد، و بر هر شعبه ­ای هفتاد هزار فرشته نشسته است، و هر فرشته­ ای هفتاد هزار سر دارد، و بر هر سری هفتاد هزار دهان است، و در هر دهانی هفتاد هزار زبان است و با هر زبانی هفتاد هزار لغت تکلّم می­نماید، و همه آن فرشتگان با همه آن زبان­ ها و لغت ­ها برای صلوات فرستنده تا روز قیامت طلب مغفرت از خداوند متعال می­ نمایند.[1]



[1]. عزیزی، آثارصلوات،ص54.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۶:۰۲

«عَن اَبانِ بنِ تَغلِب عَن اَبی جَعفَر الباقِر عَن آبائِهِ علیهم‌السلام قالَ: قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم مَن اَرَادَ التَّوسُّل اِلَی وَ اَن تَکُونَ لَهُ عِنَدی یدٌ اَشَفَعَ لَهُ بِها یومَ القِیامَةِ فَلیصَلٍّ عَلی اهل‌بیتی وَ یدخُل السُّروُرَ عَلَیهُم».[1]


ابان بن تغلب از امام باقر علیه السلام و از پدران بزرگوارش صلوات الله و سلامه علیهم روایت کرده است که فرمودند: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کس تصمیم دارد به من متوسل شود، و می­ خواهد که نزد من وسیله ­ای داشته باشد که به‌واسطه آن در روز قیامت شفیع او گردم بر اهل‌بیت من صلوات بفرستد. زیرا صلوات سرور و شادمانی را برایش به ارمغان می‌آورد.

درواقع روایت به‌نوعی ما را ارشاد می‌کند که در هنگام توسل به رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم برای آنکه آن بزرگوار قبول شفاعت نماید، باید واسطه برد، و هیچ واسطه­ ای بهتر از اهل‌بیت آن حضرت نیست.

و لذا خود رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می ­فرماید اگر می ­خواهید، نزد من واسطه ­ای بیاورید. که من قبول شفاعت نمایم. بر اهل‌بیت من صلوات بفرستید.



[1].حرعاملی، وسائل الشیعه،ج4،ص1219،ح 9118.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۴

مرحوم احمد بن محمد حسینی اردکانی در کتاب مجمع الصلوات می‌گوید: در اخبار آمده است که: خداوند متعال به حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام وحی کرد که: ‌ای موسی آیا دوست داری که عطش قیامت تو را در نیابد و در مواقف آن روز تشنه نباشی؟

حضرت موسی علی نبینا و آله و علیه السلام عرض کرد: بلی‌ ای پروردگار عالمیان، خطاب رسید: پس امروز در دنیا بر حبیب من صلوات بفرست تا فردا از تشنگی قیامت ایمن باشی.[1]

«اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم»



[1]. مجمع الصلوات،ج1،ص149، فایده 43.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۵۲

«الاِمام اَبُو مُحَمَّدٍ العسکری علیه السَّلام: اِنَّ اشرَفَ اَعمالِ المُؤمِنینَ فی مَراتِبِهِمُ الّتی قَد رُتّبُوا فیها مِنَ الثَّری اِلی العَرشِ، الصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطّیبینَ، صلی‌الله عَلَیهِم، وَ اِستِدعاءُ رَحمَةِ اللهِ وَ رِضوانِهِ لِشیعَتِهِمُ المُتَّقینَ...»[1]


امام حسن عسکری علیه السلام فرمود: شریف‌ترین اعمال مؤمنین در هر مقام و مرتبه­ ای که قرار گرفته باشند، از خاک تا به عرش (یعنی از پایین‌ترین رتبه تا بالاترین رتبه) صلوات بر محمد و آل پاک محمد است. (صلوات خدا بر آنان باد) و نیز درخواست رحمت الهی و رضوان خدا برای شیعیان پرهیزکار محمد و آل محمد است.


مؤمنین دارای درجات و مراتب مختلفی هستند. بعضی دارای پایین‌ترین رتبه هستند و بعضی دارای بالاترین مقام و مرتبه هستند.

به‌هرحال مؤمنین دارای هر رتبه و درجه ­ای که باشند شریف‌‌ترین اعمالشان صلوات بر محمد و آل محمد است.

پس ذکر صلوات، ذکری نیست که اختصاص به یک عده از مؤمنینی که دارای مرتبه­ خاصی هستند، داشته باشد.

صلوات یک ذکر جامعی است که همه­ مؤمنین در هر مقام و مرتبه ­ای که باشند می‌توانند از آن استفاده کرده، و به‌اندازه مقام و مرتبه ای که دارند بهره ببرند.



[1]. نوری، مستدرک الوسائل،ج5،ص340،ح 6045.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۹

«عَن اِبنِ عُمرٍ قالَ: قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم لا تَضربُوا اَطفالَکُم عَلی بُکائِهِم، فَاِنَّ بُکائَهُم اَربَعَةُ اَشهُرٍ شَهادَةُ اَن لا اِله اِلّا اللهُ، وَ اَربَعَةُ اَشهُرٍ الصَّلاةُ عَلَی النَّبِی وَ آلِهِ وَ اَربَعَةُ اَشهُرٍ الدُّعاءُ لِوالِدَیهِ».[1]


از ابن عمر روایت‌شده است که گفت: رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: کودکانتان را به خاطر گریه‌شان نزنید. زیرا تا چهار ماه گریه کودکان شهادت به لا اله الا الله است. و گریه کودکان در چهار ماه دوم صلوات بر محمد و آل محمد است. و در چهار ماه سوم گریه آنان دعاء برای پدر و مادر است.


مرحوم علامه مجلسی در ذیل همان صفحه سر این موضوع را بیان کرده است که چرا گریه کودک در چهار ماه دوم صلوات بر محمد و آل محمد است. او می‌گوید: سر اینکه گریه کودک در چهار ماهه‌ دوم صلوات است، این است که کودک در چهار ماه دوم بعد از شناخت خدا، کسانی را که واسطه­ بین او و خدا برای ارتزاق هستند می ­شناسند، [که همانا آن‌ها محمد و آل محمد هستند] و لذا تکویناً کودک مکلف است که بر آن‌ها صلوات بفرستد.

آری، محمد و آل محمد واسطه­ فیض بین خدا و انسان‌ها هستند. هم چنانکه در دعای ندبه آمده است، «اَینَ السَّبَبُ المُتَّصِلُ بین الاَرض وَ السَّماء» (کجاست آن واسطه­ فیض بین آسمان و زمین). و یا در روایت آمده است که «بِیمنِهِ رُزِقَ الوَری وَ بِوُجُودِهِ ثبتَتِ الاَرضُ وَ السَّماء» (به یمن وجود مقدس امام زمان عجل الله تعالی فرجه در این عصر دیگر مخلوقات روزی می­ خورند و به‌واسطه­ وجود نازنین آن بزرگوار است که آسمان و زمین برقرار هستند.)


حال‌ ای برادر دینی و خواهر دینی خوب توجه کن و بنگر، کودک با کودکی خود این واسطه­ ها را می ­شناسد و بر آن‌ها صلوات می ­فرستد، آیا سزاوار است که ما بزرگ‌ترها آنان را نشناسیم و بر آن‌ها صلوات نفرستیم؟

«اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم»



[1]. بحارالانوار،ج94،ص55،ح 28.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۴

«رُوِی عَن ابی‌عبدالله علیه السلام قالَ: اَلصَّدَقَهُ لَیلَةَ الجُمُعَةِ وَ یومُها بَألفٍ، وَ الصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَیلَةَ الجُمُعَةِ بِألفِ مِنَ الحَسناتِ، ... وَ یستَغفِر لَهُ المَلَکُ المُوَکِّلِ بِقَبرِ رَسولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اِلی اَن تَقُومَ السّاعَةُ».[1]


از امام صادق  علیه السلام روایت‌شده است که آن حضرت فرمود: صدقه دادن در شب و روز جمعه هزار برابر ثواب دارد. و صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد در شب جمعه هزار حسنه دارد.

[و به برکت صلوات] فرشته­ موکل بر قبر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم تا روز قیامت برای صلوات فرستنده طلب مغفرت می‌کند



[1].حر عاملی، وسائل الشیعه،ج5،ص91،ح 9732.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۴۲

«مُحَمَّدٍ بنِ مُحَمَّدٍالمُفید فِی (المقنعة) قَالَ: رُوِی عَن ابی‌عبداللهعلیه السلام  قالَ: اَلصَّدَقَةُ لَیلَةَ الجُمُعَةِ وَ یومُها بِألفٍ، وَالصَّلاةُ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ لَیلَةَ الجُمُعَةِ بِاَلفٍ مِنَ الحَسَناتِ، .... وَ اِنَّ مَلائِکَةَ اللهِ فِی السَّماواتِ لَیستَغفِرُونَ لَهُ...»[1]


خداوند متعال به شب و روز جمعه یک برکت و فضیلتی داده است، که به برکت شب و روز جمعه هر کس در آن موقع و زمان اعمال نیکی انجام دهد. آن عمل برکت و فضیلت پیدا کرده، خدای منان چندین برابر به او ثواب می ­دهد.

و لذا امام صادق علیه السلام فرمود: صدقه دادن در شب و روز جمعه هزار برابر ثواب دارد و صلوات فرستادن بر محمد و آل محمد در شب و روز جمعه آن‌چنان برکت پیدا کرده که خدای متعال به صلوات فرستنده هزار حسنه عطا می‌کند و فرشتگان الهی در آسمان‌ها برای او طلب مغفرت می­ نمایند. اللّهم صلّ علی محمّد و آل محمّد و عجّل فرجهم



[1].حر عاملی، وسائل الشیعه،ج5،ص91،ح 9732.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۳۹

مرحوم آیت‌الله حاج میرزا تقی موسوی اصفهانی در کتاب آئین جمعه از امام صادق علیه السلام روایتی را بیان می‌کند، که آن حضرت فرموده است: هر کس بعد از نماز عصر روز جمعه ده مرتبه این صلوات را بفرستد و بگوید:

«اللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اَلاَوصِیاءِ المَرضِیینَ بِأفضَلِ صَلَواتِکَ وَ بارِک عَلَیهِم بِأفَضَل بَرَکاتِکَ، وَ عَلَیهِ وَ علیهم‌السلام وَ عَلی اَرواحِهِم وَاَجسادِهم وَ رَحمَةُ اللهِ وَ بَرَکاتُهُ»

فرشتگان و ملائک از این جمعه تا جمعه­ دیگر در همان ساعتی که صلوات فرستنده این صلوات را فرستاده است، بر او صلوات می فرستند.[1]



[1]. موسوی اصفهانی، آئین جمعه،ص450، به نقل از جمال الاسبوع،ص445.
۰ نظر موافقین ۱ مخالفین ۰ ۱۷ آبان ۹۷ ، ۱۵:۳۷