علی بن فضل الله شوشتری

صلوات بر محمد و آل محمد عبادت است

جمعه, ۲۳ آذر ۱۳۹۷، ۰۸:۲۸ ب.ظ

«عَن اِبن نَباتَه قالَ: سَمِعتُ اِبن عَبّاسٍ یقوُلُ: قالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم ذِکرُ اللهِ عزوجل عِبادَةٌ، وَ ذِکری عِبادَةٌ، وَ ذِکرُ عَلِی عِبادَةٌ، وَ ذِکرُ الأئِمَّةِ مِن وُلِدِه عِبادَةٌ».[1]


از ابن نباته روایت‌ شده است که گفت: شنیدم که ابن عباس می‌گوید: رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: ذکر خدای عزوجل عبادت است و ذکر من عبادت است، و ذکر علی علیه السلام عبادت است، و ذکر ائمه هدی از فرزندان علی علیهم‌ السلام عبادت است.



«عن ابی بصیر قال: قال ابوجعفرعلیه السلام  اِنَّ ذکرنا من ذکر الله، و ذکر عدونا من ذکر الشیطان».[2]


از ابو بصیر روایت‌شده است که گفت: امام باقر علیه السلام فرمود: به‌درستی و تحقیق که ذکر ما و یاد ما ذکر و یاد خداست، و ذکر و یاد دشمنان ما از ذکر شیطان است.



با دقت و تعمق و تدبر در این دو روایت، در نگاه اوّل چند نکته­ لطیف و ظریفی به دست می ­آید که بیانش خالی از لطف نیست:

الف) ذکر و یاد محمد و آل محمد، ذکر و یاد خداست.

ب) ذکر و یاد دشمنان محمد و آل محمد و ذکر و یاد شیطان است.

ج) وقتی به فرموده­ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ذکر خدا عبادت شد، قهراً ذکر و یاد محمد و آل محمد هم عبادت خواهد بود.

د) ذکر صلوات، یک ذکر جامعی است که هم ذکر خدا را در برگرفته است و هم ذکر رسول خدا را و هم ذکر علی و اولاد معصومش صلوات الله علیهم را در برگرفته است.

هـ) نتیجتاً، ذکر شریف صلوات عبادت است.

و) وقتی به فرموده­ رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ذکر خدا به تنهائی عبادت شد، یا ذکر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم به تنهائی عبادت شد، و ذکر علی علیه السلام به تنهائی عبادت شد، و هم‌چنین وقتی ذکر اولاد معصوم علی بن ابیطالب علیهم‌السلام به تنهائی عبادت شد، و از طرفی هم معلوم گردید که ذکر شریف صلوات یک ذکر جامعی است که هم ذکر خدا و رسول خدا و علی و اولاد علی را در بر می‌گیرد. پس می­ توان نتیجه گرفت که ذکر صلوات یک عبادت جامعی است. و الله العالم.



[1]. بحارالانوار،ج94،ص69،ح 58.

[2]. وسائل الشیعه،ج4،ص1180،ح 8984.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی