علی بن فضل الله شوشتری

رسیدن صلوات مؤمنان به پیامبر

دوشنبه, ۲۴ دی ۱۳۹۷، ۰۶:۳۷ ب.ظ

«قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم صَلّوُا عَلَی وَسَلِّمُوا؛ فَاِنَّ صَلاتَکُم وَ سَلامَکُم یبلُغُنی اَینَما کُنتُم».[1]


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: بر من صلوات بفرستید؛ چون صلوات و سلام شما، هر کجا که باشید، به من میرسد.



«قالَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم حَیثُما کُنتُم فَصَلُّوا عَلَی؛ فَاِنَّ صَلاتَکُم تبلُغُنی».[2]


رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: هر کجا که بودید، بر من صلوات بفرستید؛ چون صلوات شما به من میرسد.



«عَن رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اِنَّ للّهِ مَلائِکَةً سَیاحینَ فِی الاَرضِ، یُبَلّغُونی مِن اُمَّتی السَّلامَ».[3]


از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که آن حضرت فرمود :خداوند متعال، فرشتگانی دارد که در زمین می گردند و سلام امتم را به من می رسانند.



«قالَ الصّادق :علیه السلام صَلّوُا اِلی جانِبِ قَبرِالنَّبِی وَ اِن کانَت صَلاة المُؤمِنینَ تَبلُغُهُ اَینَما کانوا».[4]


امام صادق علیه السلام فرمود: در کنار قبر پیامبر صلوات بفرستید، هرچند که صلوات مؤمنان هر کجا که باشند به ایشان میرسد.



«عَن اَبِی الدَرداء قال رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم اَکثروا الصَّلاةَ عَلیّ یومَ الجُمعَةِ؛ فَاِنَّهُ مَشهُودٌ تَشهَدُهُ المَلائِکةُ، وَاِنَّ اَحَداً لَن یصَلِّی عَلَیّ اِلّا عُرِضَت عَلَیّ صَلاتُهُ حَتّی یفرُغَ مِنها. قُلتُ: وَ بَعدَ المَوتِ؟

قالَ: وَ بَعدَ المَوتِ، اِنَّ اللهَ حَرَّمَ عَلَی الاَرضِ اَن تَأکُلَ اَجسادَ الاَنبِیاء، فَنَبِیُّ اللهِ حَیُّ یُرزَقُ».[5]


به نقل از ابودرداء پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: در روز جمعه، فراوان بر من صلوات بفرستید؛ زیرا در روز جمعه فرشتگان همه جا حاضر می شوند، و هرکس بر من صلوات بفرستد، صلواتش به من ابلاغ میشود، تا آنگاه که از صلوات فرستادن، فارغ شود.

ابی درداء میگوید من گفتم: حتی بعد از مرگ؟

رسول خدا فرمود: حتی بعد از مرگ، [چون] خداوند زمین را ممنوع کرده است که جسدهای پیامبران را بخورد .پس پیامبر خدا زنده است و روزی می خورد.



«قال الصادق :علیه السلام مَن صَلی عَلَی النَّبِی وَ آلِهِ مأةَ مَرَّةٍ فی کُلِّ یوم، اَسَداها سَبعُونَ اَلفَ مَلَکٍ یُبَلّغُها اِلی رَسُولِ اللهِ قَبلَ صاحِبِه».[6]


امام صادق علیه السلام فرمود: هر کس در هر روز، صد مرتبه بر پیامبر و خاندان او صلوات بفرستد، هفتاد هزار فرشته دست هایشان را بهسوی آن صلواتها دراز می کنند تا هر یک، زودتر از دیگری، آنها را به پیامبر خدا برسانند.



«عَنَ رَسُولِ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم اَکثِروُا عَلَی الصَّلاةَ فی یومِ الجُمَعَةِ؛ فَاِنَّهُ لَیسَ اَحَدٌ یصَلّی عَلَی یومَ الجُمُعَةِ اِلّا عُرِضَت عَلَی صَلاتُهُ».[7]


از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم روایت شده است که آن حضرت فرمود: در روز جمعه، فراوان بر من صلوات بفرستید؛ زیرا هیچ کس نیست که در روز جمعه بر من صلوات بفرستد، مگر آنکه صلواتش به من رسانده میشود.



[1] نهج الذکر،ج 4، ص 350، ح2980، به نقل از بحار الانوار، ج83، ص324، ح24.

[2] نهج الذکر،ج 4، ص 350، ح2982، به نقل از کنز الفوائد، ج2، ص152.

[3] نهج الذکر،ج 4، ص 350، ح2983، به نقل از امالی شیخ صدوق، ص 389، ح501.

[4] نهج الذکر،ج 4، ص 352، ح2986، به نقل از الکافی، ج2، ص 553، ح7.

[5] نهج الذکر،ج 4، ص 352، ح2985، به نقل از مجمع البیان،ج 10، ص708.

[6] نهج الذکر،ج 4، ص 352، ح2985، به نقل از مجمع البیان،ج10،ص 708.

[7] نهج الذکر،ج 4، ص 352، ح2984، به نقل از کنز العمال، ج1، ص494، ح2178.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی