علی بن فضل الله شوشتری

«عَن عُبَیدِ اللهِ بنِ عَبدِاللهِ الدِّهقانَ قالَ: دَخَلتُ عَلی اَبِی الحَسَنِ الرِّضا علیه السلام فقالَ لی :ما مَعنی قولِهِ « وَ ذَکَرَ اسمَ رَبِهِ فَصَلّی [1] »

 قُلتُ: کُلَّما ذَکَرَ اِسمَ رَبِّهِ قامَ فَصَلّی.

 فَقالَ لی :لَقَد کَلَّفَ اللهٌ عزوجل هذا شطَطاً.

 فَقُلتُ :جُعِلتُ فِداکَ فَکَیفَ هُوَ؟

 فَقالَ: کَلُّما ذَکَرَ اسمَ رَبِّهِ صَلّی عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ»[2].


از عبید الله بن عبدالله دهقان روایتشده است که گفت: بر امام رضا علیه السلام وارد شدم.

امام رضا به من فرمود: معنای قول خدای متعال (ذکر اسم ربه فصلی) چیست؟

گفتم: یعنی هرگاه اسم پروردگارش را برد، برخیزد و نماز بخواند.

امام رضا به من فرمود: در این صورت خداوند متعال تکلیف به یک امر شاقی کرده است) تکلیف به چیزی کرده که خارج از توان انسان است(.

گفتم: فدایت گردم پس معنایش چیست؟

امام رضا فرمود: هر موقعی که نام پروردگارش را برد، بر محمد و آل محمد صلوات بفرستد.



[1] سوره اعلی، آیه 15.

[2] وسائل الشیعه حر عاملی، ج4، ص1217، ح9113.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی