علی بن فضل الله شوشتری

سیره امام باقر علیه السلام بر این بود که همواره در دعاها و راز و نیازهایشان با خدای متعال صلوات بر محمد و آل محمد میفرستادند. که به‌عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌شود.


الف) دریکی از دعاهای امام محمدباقر علیه السلام که بسیار مفصل هم هست، آن حضرت سه چهار بار بر محمد و آل محمد صلوات می­فرستند. و می­فرمایند:

«... صلی‌الله‌عَلَیهِ وَ‌ آلِهِ وَ سَلَّمَ...»  خدایا بر محمد و آل محمد درود و رحمت خود را بفرست. و یا می‌فرمایند: ... صلی‌الله علی محمد و آله.  خدایا صلوات و درود خود را بر محمد و آل محمد بفرست.[1]


ب) سید بن طاووس حرزی را از امام محمدباقر علیه السلام نقل می‌کند که در آن حرز آن حضرت بر محمد و آل محمد این­ چنین صلوات می­فرستند:

«وَ صلی‌الله عَلی مُحَمَّدٍ الرَّسولِ النَّبِیِّ الأُمِّیِّ سَیِّدِنا مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ الطّاهِرینَ وَ سَلَّمَ تَسلیماً».[2]

خدایا بر محمد که فرستاده‌شده و خبردهنده و أُمّی است و پیشوای ماست که محمد است و بر خاندانش که از گناهان پاکند درود فرست.


ج) سید بن طاووس از امام محمدباقر علیه السلام دعایی به نام دعای ضد غم و اندوه نقل می‌کند که در آن دعا حضرت این ­چنین صلوات بر محمد و آل محمد می­فرستند:

«یا کائِناً قَبلَ کُلِّ شَیئیٍ، وَ یا مُکَوِّنَ کُلِّ شَیئیٍ، وَ یا باقِیَ بَعدَ کُلِّ شَیئٍ، صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ اهل‌بیتهِ».[3]

ای آنکه هستی و بوده ­ای پیش از همه ­چیز، و‌ ای آنکه هستی داد­ه‌ای هر چیزی را، و‌ ای آنکه باقی هستی پس از همه­ چیز، بر محمّد و آل بیت محمّد صلوات و درود بفرست.


 

[1]. سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات،ص312 و 313.

[2]. سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات،ص33.

[3]. سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات،ص319.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی