علی بن فضل الله شوشتری

سیرۀ سیدالشهدا علیه السلام در دعاها و راز و نیازهایش بر این بوده که بر محمد و آل محمد صلوات میفرستادند که به‌عنوان نمونه به چند مورد اشاره می‌شود.


الف) سید بن طاووس دعای عظیم­ الشأن عشرات را که از دعاهای امام حسین علیه السلام است نقل می‌کند و می‌گوید: ‌ای عزیز بدان که دعای عشرات دعای بسیار بزرگ و عظیم‌القدر است و از اسرار دعاهاست سپس سید بن طاووس سند روایت و آثار آن را بیان می‌کند و آنگاه این دعا را به دو روایت در کتاب شریف مهج ­الدعوات و منهج ­العنایات نقل می‌کند. که در روایت دوم این دعا این‌چنین امام حسین علیه السلام صلوات می­فرستند:

«... اَللّهُمَّ إِنّی اَصبَحتُ مِنکَ فی نِعمَةٍ وَ عافِیَةٍ، فَصَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ تَمِّم عَلَیَّ نِعمَتَکَ وَ عافِیَتَکَ...»[1]

خدایا من از جانب تو به نعمت و سلامتی صبح کردم. پس بر محمد و آل محمد صلوات و رحمت فرست. و تمام کن بر من نعمت خود را و سلامتی را از جانب خود...


ب) سید بن طاووس قنوت‌های ائمه اطهار علیهم السلام را در کتاب شریف مهج ­الدعوات و منهج العنایات بیان می‌کند. در قنوت‌های امام حسین علیه السلام در قنوت دوم آن حضرت چنین می‌گوید: که امام حسین علیه السلام در قنوت نماز این دعا را میخواندند:

«اَللّهُمَّ مَن أَوی إِلی مَأوی فَاَنتَ مَأوایَ، وَ مَن لَجَأَ إِلی مَلجَأٍَ فَأَنتَ مَلجَإی، اَللّهُمَّ صَلِّ عَلی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ اسمَع ندایی، وَ أَجِب دعایی، وَ اجعَل مَئابی عِندَکَ وَ مَثوایَ، وَ‌ احرُسنی فی بَلوایَ مِنِ افتِتانِ‌ الإِمتحانِ وَ لَمَّةِ الشَّیطانِ، بِعَضَمَتِکَ الَّتی لا یَشُوبُها وَ لَعُ نَفسٍ بِتَفتینٍ، وَ لا وارِدُ طَیفٍ بِتَظنینٍ، وَ لا یَلُمَّ بِها فَرَحٌ، حتّی تَقلِبَنی إلَیک‌بارادتِکَ غَیرَ ظَنینٍ وَ لا مَظنونٍ، وَ لا مُرابٍ، وَ‌لا مُرتابٍ، اِنَّکَ اَرحَمُ الرّاحِمینَ».[2]

خداوندا هرکس جای گیرد به‌سوی جایگاهی، تو جایگاه من هستی، و هرکس پناه برد به‌سوی پناهی، تو پناه من هستی، خدایا بر محمد و آل محمد صلوات و رحمت فرست، و بشنو صدا و ندایم را، و برآور حاجتم را، و بگردان نزدت بازگشتم را و مکانم را، و محافظت فرما مرا در امتحان نمودن از بلیۀ آزمایش و از وسوسۀ قلیل شیطان، به سبب بزرگیت که مخلوط و وارد نمی­شود آن را خفت نفس به سبب در بلا انداختن آن، و نه جنون و خیال وارد شونده به سبب توهم انداختن، و نمی­رسد به او جنونی، تا آن­که برگردانی مرا به‌سوی خود به سبب اراده­ است درحالی‌که غیر متهم باشم در دین و نه گمان بد برده شده باشم در عمل، و نباشم شک زده و نه تهمت زده شده به‌درستی که تو رحم­کننده­ ترین رحم­ کنندگانی.


 

[1]. سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات،ص274.

[2]. سید بن طاووس، مهج الدعوات و منهج العنایات،ص91 و 92.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی