علی بن فضل الله شوشتری

«قال رسول الله اِنَّ اللهَ اَعطی مَلَکاً مِنَ المَلائِکةِ اَسماءَ الخَلائِقِ کِلّهِم وَاَسماءَ آبائِهِم، فَهُوَ قائِمٌ عَلی قَبری اِذا مِتُّ اِلی یوم القیامَةِ، فَلَیسَ اَحَدٌ یصَلّی عَلَی صَلاةً اِلّا قالَ: یا مُحَمَّدُ! صَلّی عَلیکَ فُلانُ بنُ فُلانٍ بِکَذا وَ کَذا، وَ اِنَّ رَبّی کَفَلَ لی اَن یصَلِّی عَلی ذلِکَ العَبدِ بِکُلّ واحِدَةٍ عَشراً».[1]

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم می ­فرماید: خداوند به فرشته ­ای از فرشتگان، نام‌های همه آدمیان و نام پدرانشان را داد و هرگاه من مُردم [فوت کردم]، آن فرشته تا روز قیامت بر سر قبرم می­ ایستد و هر کس بر من صلوات بفرستد، فرشته می‌گوید: «ای محمد! فلان پسر فلان، چندین و چند صلوات بر تو فرستاد» و پروردگارم به من ضمانت داده است که به ازای هر یک، ده صلوات بر آن بنده [صلوات فرستنده] بفرستد.


در روایت دو نکته قابل‌توجه وجود دارد:

1ـ خدای سبحان ‌وقتی خواسته فرشته را اجابت نمود و علم فراگیری نام‌های همه آدمیان به همراه اسماء پدرانشان را از بدو خلقت تا ابد به او آموخت وی را پس از فراگیری نام‌های آدمیان و پدرانشان را مأمور کرد که بعد از این شما موظف هستی که هر کس به هر مقدار و اندازه در هر کجای این عالم هستی بر محمد و آل محمد صلوات فرستاد به محضر مبارک رسول خدا رسانده و بدان شهادت دهی پس هر کس که بر محمد و آل محمد صلوات فرستاد بداند که فرشته ­ای هست که شاهد بر این صلوات است. و به رسول خدا می‌گوید که فلان شخص چند تا صلوات بر شما فرستاد.

2ـ خدای متعال به‌عنوان خالق هستی برای رسولش که بهترین خلق خداست ضمانت کرده که در برابر هر صلواتی که فرد بر محمد و آل محمد می ­فرستد ده تا صلوات بر او بفرستد. و مسلم است که ضمانت الهی ردخور ندارد. و فرموده رسول خدا به‌عنوان امین و راست‌گو هم خلاف ندارد.



نهج الذکر،ج4،ص374،ح 3019، به نقل از جمال الأسبوع، سید بن طاووس،ص161 ؛ بحارالانوار،ج94،ص68،ح 56.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی