علی بن فضل الله شوشتری

مژده ای که رسول خدا (ص) به خاطر آن سجده شکر کرد

يكشنبه, ۲۰ اسفند ۱۳۹۶، ۰۷:۲۴ ب.ظ

«قالَ رَسُولُ الله صلی الله علیه و آله و سلم لَقِینی جَبرائیل علیه السلام فَبَشَّرَنی، قالَ: اِنَّ اللهَ عَزَّوَجَل یقُولُ: مَن صَلّی عَلَیکَ صَلَّیتُ عَلَیهِ، وَ مَن سَلَّمَ عَلَیکَ سَلَّمتُ عَلَیهِ، فَسَجَدتُ لِذلکَ».[1]

پیامبر خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: جبرئیل به دیدار من آمد و مرا مژده داد و گفت: خدای عزوجل می­ فرماید: هر کس بر تو صلوات بفرستد، من بر او صلوات می­فرستم، و هرکه بر تو سلام کند، من بر او سلام می­کنم. و من به شکرانه آن سجده کردم.


«عَن عَبدِالرَّحمن بن عَوفٍ: حَرَجَ رَسُولُ اللهِ صلی الله علیه و آله و سلم فَتَوَجَّهَ نَحوَ صَدَقَتِهِ فَدَخَلَ فَاِستَقَبَلَ القِبلَةَ فَخَرَّ ساجِداً، فَأطالَ السُّجُودَ حَتّی ظَنَنتُ اَنَّ اللهَ عزوجل قَبَضَ نَفسهُ فیها، فَدَنَوتُ مِنه فَجَلَستُ، فَرفَعَ رَأسَهُ فَقالَ: مَن هذا؟

قُلتُ: عَبدالرَّحمنِ،

قالَ: ما شَأنُکَ؟

قُلتُ: یا رَسُولَ اللهِ، سَجدتَ سَجدَةً خَشیتُ اَن یکوُنُ اللهُ عزوجل قَد قَبَضَ نَفسَکَ فِیها. فَقالَ: اِنَّ جَبرَئیلَ علیه السلام أتانُی فَبَشَّرَنی، فَقالَ: اِنَّ اللهَ عزوجل یقُولُ: مَن صَلَّی عَلیکَ صَلَّیتُ عَلَیهِ، وَ مَن سَلَّمَ عَلَیکَ سَلَّمتُ عَلَیهِ، فَسَجَدتُ لِللّه عزوجل شُکراً».[2]

به نقل از عبدالرحمن ابن عوف: پیامبر خدا بیرون‌شد و به‌سوی صدقه­ اش (زکاتش) رفت و به آن درآمد و رو به‌ قبله کرد و به سجده افتاد و سجده ­اش را چندان به درازا کشانید که گمان بردم خداوند سبحان او را قبض روح کرده است.

نزدیک ایشان رفتم و نشستم. سرش را برداشت و فرمود: کیستی؟

گفتم: عبدالرحمن

فرمود چه می­خواهی؟

گفتم: ‌ای پیامبر خدا چنان سجده­ ای کردید که ترسیدم خداوند متعال جان شما را در آن حال گرفته باشد. فرمود: جبرئیل علیه السلام نزد من آمد و مژده ­ام داد و گفت: خداوند متعال می­ فرماید: هرکس بر تو صلوات بفرستد، من بر او صلوات می­فرستم و هرکس بر تو سلام فرستد من بر او سلام می­فرستم. ازاین‌رو، برای خداوند عزوجل سجده شکر گذاردم.



[1]. نهج الذکر،ج4،ص334،ح 2945، به نقل ازجامع الاخبار،ص157،ح 371؛ بحارالانوار،ج94،ص65،ح 52.

[2]. نهج الذکر،ج4،ص374،ح 3020، به نقل از مسند ابنحنبل،ج1،ص407،ح 1664؛ کنزالعمال،ج1،ص502،ح 2220.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی